2 november 2016

uit welke kleuren bestaat jouw merk DNA?

het merk DNA als verbinder.

Na het alom bekende introductiepraatje is onze eerste vraag: Wie is… aangevuld met de naam van het bedrijf waarmee wij in gesprek zijn.

Het antwoord dat volgt begint 9 van de 10 keer met: Wij verkopen, wij maken, wij bieden, wij geven…. Gevolgd door een uitleg wat het bedrijf doet. Vaak een goed verhaal en zeker ook interessant, maar het geeft helaas geen antwoord op de vraag: ‘wie het bedrijf is?’.

De wereld zit in de allerhoogste versnelling. Allerlei grenzen vervagen. Bijvoorbeeld tussen mens en technologie, tussen de seizoenen, de seksen, werk en vrije tijd. Tegelijkertijd worden de verschillen tussen arm en rijk, religies en generaties groter.

In een wereld die op hol geslagen lijkt, zoeken mensen de menselijke maat en proberen met zichzelf en anderen in contact te komen. De nieuwe mens wil leven en samenwerken in een flexibele, transparante en vooral eerlijk ingerichte omgeving. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen is een belangrijke rol weggelegd voor bedrijven.

Bedrijven (merken) zijn niet alleen de economische motor maar kunnen ook de mensen in de samenleving met elkaar verbinden. Om deze rol duurzaam en eerlijk te vervullen, zouden bedrijven moeten vastleggen waar zij nou echt voor staan: ofwel formuleren waaruit het DNA van hun merk (bedrijf) is opgebouwd.

Vragen die hierbij kunnen helpen zijn:

  1. Wat onderscheidt jou?
  2. Hoe wil je gaan bereiken dat het publiek dit onderscheid ook herkent?
  3. Welk gedrag hoort hierbij?
  4. Wat is de persoonlijkheid van jouw merk?
  5. En hoe kom je als merk over?

De antwoorden op bovenstaande vragen geven inzicht over het merk DNA van jouw bedrijf. Het is de uiteindelijke meetlat waarlangs jouw bedrijf zijn uitingen en acties iedere dag moet leggen.

Het bepaalt de uniciteit van je bedrijf en de strategie waarmee je jezelf in de markt zet. Herkenbaar maakt voor jouw publiek, helder en eerlijk.

Het juist en op tijd implementeren van de kernwaarden die bij jouw merk DNA horen geven de garantie voor een optimale en succesvolle wisselwerking tussen jouw bedrijf, jouw klanten en de samenleving.

Een voorbeeld van een bedrijf die dit heel goed begrijpt en ook succesvol toepast is Nike. Door de jaren heen bestaat dit sportmerk. Het logo en de kernwaarden van Nike zijn steeds dezelfde gebleven. De toepassing van de verschillende processen zijn aangepast aan de huidige tijd en publiek.

Zij onderscheiden zich door telkens weer nieuwe innovatieve producten en ontwerpen naar de huidige tijdsgeest op de markt te brengen. Ze bereiken de doelgroep door de creatieve inzet van nieuwe media. Zij gedragen zich als het bedrijf dat sporten als ‘lifestyle’ heel belangrijk vindt. Nike begrijpt dat je tijdens het sporten door de juiste kleding je goed en prettig voelt. De persoonlijkheid van het merk wordt weergegeven, doordat Nike er altijd voor zorgt dat zij kwalitatieve, innovatieve, modieuze, draagbare sportkleding voor jong & oud in de tijd van nu ontwikkelt.

Weet jij nu wie jouw bedrijf is?

Je kunt contact met ons opnemen of deelnemen aan 1 van de komende workshops om jouw eigen merk DNA onder de loep te nemen.