5 april 2016
Onze huidige website is toch zo oubollig. Dit moet anders. De foto’s zijn saai en de tekst moet aangepast naar 2016! Carmen is verkoopster en mede verantwoordelijk voor de website van het bedrijf.
Een goede representatieve website maken valt niet mee. Het is een taak waar een hoeveelheid denkwerk en uitvoering in schuilt. Veel te vaak wordt er niet bij stilgestaan dat de website het visuele visitekaartje van jouw bedrijf is. Als je goed in beeld en woord laat zien waar jij voor staat, geeft het de perfecte indruk wat de klant van jou mag en kan verwachten. In de jungle van sites de ideale manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
De hamvraag is hoe je de perfecte indruk achterlaat en vorm geeft aan structuur, tekst en beeld. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt, hoe zorg je ervoor dat de webbouwer begrijpt wat jij bedoelt?
De volgende stappen brengen mij bij het opzetten van een website altijd overzicht, inzicht en inhoud.
Stap 1. De basis
Door het invullen van de d-lep’s quick9scan dwing je jezelf tot het nadenken over jouw bedrijf. Vul het model stap voor stap in. Van 1 naar 2 naar 3 etc. Maak geen mooie volzinnen. Schrijf woorden op die voor jouw bedrijf op elke vraag van toepassing zijn. Ook wanneer je al eens een plan hebt gemaakt is het goed om deze stappen nogmaals door te lopen. Het schema geeft je overzicht en inzicht voor het beeld en de inhoud van je site.
Het volgende voorbeeld wil ik je meegeven. Zullen beiden merken aan een en dezelfde doelgroep verkopen?
Stap 2. De inhoud
De meest lastige opdracht, maar wel uitvoerbaar. Allereerst schrijf je een verkoopgesprek met jouw klant uit van a tot z. Het opent je de ogen hoe je offline een verkoopgesprek online in stappen kunt plaatsen. Het geeft je inzicht en inhoud in wat jouw klant belangrijk vindt, welke stappen hij in het aankoopproces neemt. Waar de call to action buttons moeten verschijnen. Daarna maak je voor jezelf een opsomming van items die je graag kwijt wilt op jouw site en waarvan je denkt dat dit van waarde is voor jouw klant. Denk bijvoorbeeld aan de volgende items: klant inlog, mailen, bellen, vacatures, nieuws, blog, inspiratie, stylingtips, serveertips, suggesties.
Stap 3. Tekst
Teksten schrijven is vaak een hobbel die genomen moet worden. Ook hiervoor geldt het in punt 2 genoemde verkoopgesprek. Schrijf in jouw taal en bewoordingen op wat je aan die klant wilt vertellen. Natuurlijk moet het Nederlands correct zijn. Het belangrijkste voor nu is dat de boodschap helder is. In een later stadium komt het correct Nederlands aan bod.
Stap 4. Beeld
Beelden versterken de communicatie van geschreven teksten. Het is de laatste stap die je neemt om alle gegevens voor je website aan de bouwer te overhandigen. Lees de teksten door en visualiseer deze. Je zult zien dat je op de meest ludieke gedachten komt die ervoor zorgt dat je teksten visueel ook gecommuniceerd worden. Is je budget niet toereikend, maak dan de keuze voor stockfotografie. Een site met een grote collectie foto’s die ik ook vaak gebruik is www.dreamstime.com.
Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat jij een goede gesprekspartner voor de webbouwer bent. Het vormt de basis voor een inhoudelijke, mooie, representatieve en rendement volle website.
Ontbreekt jouw de tijd en wil jij meer rendement halen uit jouw website? Schrijf je in voor de gratis sparringssessie van een half uur over jouw toekomstige website.