12 september 2018

hoe zit het met jouw merk DNA?

Het is van belang dat het merk DNA profiel van jouw bedrijf helder is. Helder voor jou, omdat dit richting geeft aan je bedrijf. Helder voor anderen, die betrokken zijn bij de uitvoering van jouw bedrijfsactiviteiten.

Maar wat is een merk DNA eigenlijk? Hoe vul je jouw DNA-profiel in?

In de marketing staat DNA-profiel voor het woord persoonlijkheid.

Persoonlijkheid is een geheel van eigenschappen die je aan een persoon of een bedrijf kunt toekennen. Het is belangrijk om te weten wie je zelf bent en wie je wilt zijn. Door je zo te presenteren, wordt het voor anderen gemakkelijker jou ook zo te zien. Persoonlijkheid zorgt ervoor dat je onderscheidend bent in die markt waarop jij je begeeft. Je creëert herkenbaarheid. Daarbij komt dat je keuzes binnen je bedrijf eenvoudiger kunt maken. De ene beslissing gaat de andere keuze uitsluiten. Je kunt hierbij denken aan productpositionering. Bevindt een product zich in het topsegment en benoem je dit ook, dan weet je ook welke verkooppunten hierbij passen.

Hoe kom je tot zo een persoonlijkheidsanalyse voor jouw bedrijf. Door de ware essentie van het merkt te achterhalen door het beantwoorden van de volgende vragen.

1. Wat onderscheidt je?

2. Wie wil je zijn?

3. Hoe ga je dit bereiken?

4. Hoe gedraag je je?

5. Wat is de persoonlijkheid van jouw merk?

6. Hoe komt je merk over?

Wanneer je antwoorden geeft, blijf dan dicht bij datgene wat je wilt zijn. Neem de tijd hiervoor, denk erover na, beantwoord de vragen, leg je verhaal ook even weg om alles vervolgens weer een keer na te lezen en aan te passen. Als je klaar bent, realiseer je dan dat de markt altijd aan veranderingen onderhevig is. Dit betekent dat het DNA-profiel altijd mee verandert. Het is een jaarlijks terugkerend proces. Plan tijd hiervoor in je agenda, zodat de persoonlijkheid van je bedrijf in de steeds veranderende markt mee gaat.

Kijk onlangs naar de ontwikkelingen bij Parfumerieketen Douglas, waarbij ze het over een andere boeg gooien. Douglas komt in alle zeventien Europese landen waar de keten is gevestigd met een nieuwe merkstrategie, een nieuw logo, een nieuw mission statement en een nieuwe beeldtaal.

Het initiatief voor deze relaunch is nodig om de positie van Douglas verder te versterken en klaar te maken voor de toekomst. Douglas zet vooral in op upgrading en verjonging van de formule. Deze modernisering, die vele miljoenen gaat kosten, zal niet onopgemerkt blijven, zowel intern als extern.

Vind je het ingewikkeld? Wil je van gedachte wisselen over de persoonlijkheid van jouw bedrijf? Stuur ons een email rob@d-lep.nl en wij nemen contact met je op. Samen komen wij tot jouw DNA profiel.