27 september 2017

hoe word je een succesvol merk?

Focus jij je wel genoeg?

Waar moet je als merk aan voldoen en welke stappen zijn nodig om groei en continuïteit te realiseren?

Een succesvol en solide merk/bedrijf opbouwen doe je niet vanuit een hype, maar vanuit het geloof in een bepaalde filosofie. Pure passie is nodig om de diverse uitdagingen, die zich onderweg spontaan aandienen, aan te gaan.

Buiten de tijdsperiode die nodig is om een merk op te zetten en waar geduld voor nodig is, willen wij het deze keer over FOCUS hebben.

In deze digitale wereld komen er iedere dag zoveel nieuwe impulsen, ideeën en kansen voorbij. Als je alles wilt doen of zijn, dan heb je het heel erg druk, maar blijven de resultaten achter ten opzichte van de verwachtingen. Heb je focus, dan behoud je richting naar wat je wilt bereiken. Aan de hand van de volgende casus wordt duidelijk wat wij hiermee bedoelen.

Bij het opzetten van een herenschoenen label kwam het volgende voorbeeld uit de praktijk naar voren. Omdat de creativiteit verder ging dan luxe heren schoenen, gingen klanten in het 2e jaar na oprichting ook vragen naar kleding en accessoires. 


Hierbij het volgende advies: geen uitbreiding van het assortiment in de begin periode bij het opzetten van een merk/bedrijf.

Waarom?

  • Alle activiteiten die erbij komen kosten tijd en geld en belet het merk te investeren in de basis gedachte ofwel filosofie.
  • De logistiek, zowel van inkoop als verkoop, is van schoenen anders dan die van kleding. De accessoires konden misschien wel in dezelfde verkoop logistiek mee, maar aan de inkoopzijde is deze geheel anders.

Als je dit in de beginfase bij het opzetten van een merk doet, kan dit ‘killing’ zijn. Daarom in de beginfase: Schoenmaker hou je bij je leest!

Focus eerst op de producten/diensten die je in de markt hebt gezet. Het is noodzaak om:

  • De logistieke processen en de kwaliteit van product/dienst te optimaliseren;
  • Een top ‘customer care’ te geven om eventuele opduikende ‘kinderziektes’ te trotseren.

Zo krijg je trouwe klanten en zij zijn degene die juist weer nieuwe klanten aan trekken.

Daarnaast is het de belangrijk om de boodschap (filosofie) te herhalen, herhalen en nogmaals te herhalen. Zo krijgt een merk pas herkenning!

Door de focus te behouden wordt dit merk nu wereldwijd verkocht en heeft op een later tijdstip alsnog een accessoirelijn met succes toegevoegd.

Dit is een voorbeeld van focussen, maar dit kan je veel breder trekken. Mocht je een keer willen sparren over hoe het met jouw focus zit, neem dan contact met ons op. Je kan ook een van onze workshops volgen.