11 maart 2016
Hoe vaak gebeurt het niet dat in organisaties iedere keer nieuwe ideeën, over nieuwe producten en/of markten, naar boven komen? Waar een team enthousiast aan begint, maar vaak genoeg op de lange termijn niet succesvol is. Vanzelfsprekend is dit jammer van het enthousiasme, energie, geld en de tijd die hieraan is besteed.
Focus houden op je visie, betekent focus houden op alle bouwstenen die nodig zijn in een bedrijf. Ook in tijden van voorspoed is het belangrijk om de gekozen visie te handhaven.
Als jongste van 14 kinderen, van een hardwerkend Noord Hollands ondernemersgezin, heb ik met de paplepel de onderneming en haar functioneren binnen gekregen. Iedere dag vonden er aan tafel gesprekken plaats over de markt, de klanten, de medewerkers, de organisatie en alle facetten van dien. Hier leerde ik dat als je een visie hebt, ondanks tegenslagen, je die visie ook daadwerkelijk moet volgen.
Toen ik in het familiebedrijf werkzaam was, ontwikkelden wij een boodschappen tas, de Packboy. Naast het produceren van machines voor de voedselverwerkende industrie (business to business), brachten wij ineens een winkelwagentas op de markt (business to consumer). Ondanks dat het een interessant product was, lag dit ver buiten de visie, focus en ervaring van ons bedrijf. Het was gedoemd te mislukken. Ervaring en frustratie rijker, illusie armer. Daarbij veel geld, tijd verloren en positieve energie.
De boodschap die ik je wil meegeven is deze. Focus je op de producten en/of diensten die je aanbiedt. Welke prijsstrategie je hierop toepast. Waar verkoop je jouw producten en/of diensten. Welke klanten en markten bedien je. Welke promotiemiddelen zet je in.
Er is maar 24 uur per dag en 7 dagen per week. Iedere dag weer maak je continue keuzes. Al het geld en energie gestoken in iets dat uiteindelijk niet in succes of groei resulteert kan ook anders besteed worden. Wellicht aan de groei van die ene MELKKOE die bij jou in het bedrijf gewoon aanwezig is en die snakt naar wat extra aandacht en support.
Wil jij meer focus krijgen maar vind je het moeilijk om de juiste keuzes te maken? Neem dan eens contact met ons op via rob@d-lep.nl dan kijken wij samen hoe wij jou hierbij kunnen helpen?