24 februari 2016

denk jij vanuit de behoefte van de klant?

Veel ondernemers voeren hun bedrijfsstrategie door te denken vanuit het product dat zij op de markt brengen. Stel je hebt een tafel van karton ontworpen in de kleur paars. Het verhaal over duurzaam klopt helemaal en de kleur paars vind jij mooi. Je bent ervan overtuigd dat iedereen deze tafel in zijn/haar interieur zal plaatsen. Ongetwijfeld zullen er een aantal klanten zijn die tot aanschaf van de tafel overgaan. Alleen, hoeveel tafels had je kunnen verkopen als je bijvoorbeeld alleen al een andere kleur had aangeboden?

Steeds vaker zie je ondernemingen meer vanuit de gedachte van de klant een product in de markt zetten. Wanneer je hiervoor kiest analyseer je wat het product de klant biedt, welke meerwaarde het product geeft en aan welke behoefte voldaan wordt. Het is ingewikkelder, vereist een interactie met jouw doelgroep, maar je bent wel zeker dat er vraag is. Een voorbeeld van een nieuw product waarbij gekeken is naar de behoefte van dier en mens is de Bee inc.: een bijenhotel in een kristalvorm. De wilde bij wordt met uitsterven bedreigd. Doordat de mens veel bouwt, huizen goed isoleert en rotte bomen rooit zit de mens de huisvesting van de wilde bij in de weg. Voor de voedselvoorziening van de mens is de wilde bij van belang. 80% van alle planten op aarde zijn afhankelijk van de wilde bij. Wilde bijen bestuiven de planten en zorgen ervoor dat ze evolueren en zich voortplanten. Met deze kennis is de productontwikkeling van start gegaan.d-lep / wilde bij

Het uitgangspunt, de analyse, was de behoefte aan huisvesting voor de wilde bij en behoefte aan voedsel voor de mens. Vanuit een bestaande honingraat is een houten kristalvorm ontwikkeld. De bij kan hier rustig schuilen en zijn nest bouwen en de planten voor de voedselvoorziening van de mens bestuiven. Vanuit de markt is een latente vraag: de wilde bij wordt met uitsterven bedreigd en vroeg of laat moet de mens hier iets mee. Het product lost de behoefte van de wilde bij in, het biedt immers huisvesting. De meerwaarde is dat dit product meehelpt aan de voedselvoorziening van de mens. Ofwel help jij de bij dan helpt de bij jou.

Nogmaals het is niet eenvoudig, maar neem de moeite om te denken vanuit de klant bij het ontwikkelen van een nieuw product. Het levert je zoveel mooie bredere inzichten op waardoor de kans van succesvolle introductie zoveel groter is.

Vind je het ingewikkeld? Wil je van gedachte wisselen over het denken vanuit de klant voor jouw bedrijf? Stuur ons een email saskia@d-lep.nl en wij nemen contact met je op. Samen komen wij tot een mooi resultaat.